עסקת מכירת 1600 טילי המבריק לסעודיה

Reading Time: < 1 minute

ב – 28 לחודש מאי 1987, הודיע ממשל רייגן על ההחלטה שלו למכור 1600 טילי אנטי-טנק מסוק מבריק ( Maverick anti tank missiles ) לערב הסעודית. (1) ההודעה הזו הציתה מהלך מאורגן של חסימה המכירה דרך הקונגרס האמריקאי, באמצעות השדולה למען יחסי ישראל- ארה"ב (איפא"ק) ובאמצעות השדולה האוונגליסטית. ההחלטה בסופו של דבר של ממשל רייגן היה לעצור את המכירה ב – 9 לאוקטובר 1987. מיד לאחר ההודעה, החלו הכוחות לפעול ולגייס את התמיכה של חברי הקונגרס לבלום את מכירת הנשק לבית המלוכה הסעודי, ואכן נרשמה תמיכה של יותר מ- 260 מחברי הקונגרס שפנו לממשל בדרישה שלא לקיים את המכירה.(2) אחת מדמויות המפתח לעצירת המהלך, היה הסנטור פרנק מורקווסקי ( Murkowski) מאלסקה. 

מורווסקי, החזיק בתקופה האמורה את התפקיד של סגן יו"ר הוועדה לענייני מודיעין ופעל נמרצות לחסימת המכירה של הטילים לסעודים. כבר ב – 3 ליוני, 1987 מכנס מורווסקי (ביחד עם הסנטור מק'קיין) את הוועדה לקשרי חוץ, לדון בעניין הודעת הממשל על מכירת כלי התקיפה לסעודים. (3)

 

דיון בסנאט לעניין מכירת כלי הנשק

 

78

אודות קובי ברדה

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה, ובעל הפודקאסט "אמריקה בייבי".