עקרונות תנועת "הרוב המוסרי"

Reading Time: < 1 minute

הארגון שהוקם כחברת הרוב המוסרי (באנגלית .Moral Majority Inc) הוקם בשנת 1979 ע"י ג'רי פאלוול וכמרים נוספים, ביחד עם פוליטיקאים מהימין החדש. הארגון הוקם כמסגרת פוליטית ולא כמסגרת דתית, ולראיה הזרמים בנצרות (קתולים, פרוטסטנטים) ואף רבנים שהצטרפו לערכים שבהם דגל הארגון ושאותם שאף לקדם מבחינה פוליטית. עפ"י ורנון (Vernon), אלו הם הערכים שנקבעו כערכי הליבה של התנועה:

  1. הפרדה בין דת למדינה.
  2.  בעד חיים (נגד הפלות).
  3.  בעד מסגרות של המשפחה המסורתית.
  4. התנגדות לכל סוגי הסמים, שימוש ומכירה.
  5. התנגדות לפורנוגרפיה.
  6. בעד מדינת ישראל והעם היהודי בעולם כולו.
  7. מאמינים בעוצמה הצבאית (שלא לשימוש במלחמה).
  8. זכויות שוות לנשים.
  9. נגד תיקון החוקה  לשוויון זכויות (ERA)  שנועדה להבטיח את שוויון הזכויות עבור כל האזרחים, ללא קשר למין ומגדר; התיקון מבקש לסיים את ההבדלים הקבועים בחוק בין גברים לנשים בתחומי הגירושין, רכוש, תעסוקה ותחומים נוספים.(1)

    עפ"י אמונתו של פאלוול מטרתה של התנועה הייתה להחזיר את אמריקה לערכי הליבה שלה באמצעים של חינוך לערכים הללו, ניוד של אותו הרוב השקט להירשם לבחירות, לפעול לפעילות פוליטית -חברתית באמצעות הפעלת לחץ על חברי הקונגרס. כמו-כן ערכה התנועה רישום מדוקדק של דפוסי ההצבעה של פוליטיקאים בנושאים שהוגדרו כנושאי העניין שפורטו מעלה.

Vernon Oliver Ray, A Rhetorical Analysis of the Political Preaching of the Reverend Jerry Falwell: the Moral Majority Sermons, 1979 (Electric Church, Demagogue)."PhD diss.", Louisiana State University, 1985, P.P: 86-89. Retrieval, July 15, 2020: https://digitalcommons.lsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5071&context=gradschool_disstheses 

49

אודות קובי ברדה

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה, ובעל הפודקאסט "אמריקה בייבי".