נשות הדסה עושות הסברה…

Reading Time: 4 minutes

ארגון הדסה היה אחד הארגונים החשובים במסגרתם פעל קנן להגביר את האחיזה במודל ניהול ושליטה של הפרמידה ההפוכה, ומהווה דוגמא מצוינת של בניית בסיס כח.

ראשית, הארגון היה חלק חשוב כבר בהקמת ארגון AZPAC שכפי שכבר הוזכר מוקדם יותר, היה חלק ממארג האירגונים היהודים שהקימו את ארגון זה. יחד עם זאת חשוב לתת את הדעת לחשיבות של הארגון בראיה האירגונית שלו. ראשית, הארגון הראשון שמצויין הוא ארגון הדסה, מתוך שורה של נציגות 18 ארגונים. שנית, הארגון "הדסה" הוא הארגון היחידי שמקבל שלושה מושבים בהנהלת הארגון שמוקם, גם זה מתוך הבנה לחשיבותו של הארגון ויכולות העברת המסרים.

סריקה של ההסיטוריה של ימיו הראשונים של איפא"ק ( בהתחלה כאמור כ – איזפ"ק) תחת ניהולו של קנן, ועד עזיבתו באמצע שנות ה -70, מראה את החשיבות שנתן לתחזוקה השוטפת של הארגון.

דוגמא אחת למשל היא סדרה של נאומים בסנאט האמריקאי, במלות 50 שנות קיום לארגון הדסה שנכנס בתחת הכותרת:" חגיגות הזהב של ארגון הדסה", בו מתחרים הסנטורים בחלוקת מחמאות לחשיבותו של הארגון לחברה האמריקאית. הפרוטוקול נמתח על פני 11 דוברים, ופרוס על 8 עמודים. הנתון המשמעותי ביותר, שחוזר אחריו בכל הנאומים, מדגיש כי לארגון (נכון לשנת 1962) יש כ – 318,000 חברות רשומות בכל ארה"ב ופורטו-ריקו ובהדגשה כי מדובר בתנועה הציונית הגדולה ביותר בעולם.

CONGRESSIONAL RECORD (BOUND EDITION), VOLUME 108 (1962) PAGE 5622

עפ"י שיטת הפרמידה ההפוכה שיישם קנן, הקשר היה בנוי מדרגי, מחברות הדרקטוריון שאותם החזיק באופן קבוע בכל ההתכתבויות שהוציא לדרקטוריון, עבור בהנהגת הסניפים ברמת המדינות, דרך הסניפים האזורים ועד רמת הסניף הבודד אליו נהג קנן להגיע ולדבר.

קנן החשיב מאוד את ארגון הדסה ולכן בילה זמן רב בתחזוקה שוטפת של הארגון. אלבום התמונות האישי שלו, עמוס לעייפה בהזמנות של אירועים בכל רחבי ארה"ב , אליהם הזמין הארגון את קנן בתחומים שונים של הרצאות וסדנאות.

מכיוון שמדובר במספר כולל של עשרות אירועים (ואלי אף מאות) בהם השתתף קנן, אבקש להתמקד לצורך ההמחשה במתודולגיה של פריסת המיפוי של האירגונים והנושאים בהם פעל בהקשר של תנועת הדסה.

ברמה הלאומית-פדרלית כדוגמא, עפ"י ההזמנה של הכנס השנתי של ארגון הדסה, הנושא את הכותרת :A GOODLY HERITAGE IS OURS- 19TH NATIONAL CONVENTION OCTOBER 27-30 1963,WASHINGTON DC מופיע קנן כנואם במושב של "יחסים ציונים".

 

ברמה הארצית (STATE) לדוגמא, הזמנה של כנס נשים של הדסה -טקסס, הנושא את הכותרת: A TIME FOR ACTION, במסגרת הכנס ה – 42 של הארגון ב 14 -17 לאוקטובר 1956, העביר קנן סדנאות לנושא יחסי ציונות.

American Jewish Historical Society,Papers, N.D 1919-1985,P-680,Box 30, Folder 1

 

ברמה האזורית של מספר מחוזות, כמפורט בעיתון New Castle tribune, הופיע קנן בכנס הדסה ה – 10 לאזור של ווסטצ'סטר ניו-יורק, בפני משלחות של חברות בנושא של "נקודות לדיון בנושא העתיד" במסגרת נשף הפתיחה שנערך במועדון רייברה שור קלאב בשנת 1959.

 

New Castle tribune., May 21, 1959, Page 5

 

עוד דוגמא לכינוס ברמה האזורית, אבל הפעם בנושא אחר התקיימה ב- 23.3.1967, רק כמה חודשים לפני מלחמת ששת הימים, בשיא הלחץ הכלכלי המופעל על מדינת ישראל, התאספו להן מאזור לונג-איילנד, ניו-יורק בלבד, כ – 1000 נשים לעבור הכשרה ביחסי ציבור ודוברות עבור המטרה הישראלית. תוכנית כללה כמובן הרצאה של סי. קנן, מנכ"ל איפא"ק, שפעל בהקשר זה להרחבת הבסיס של "נושאי המסר" לטובת קידום האינטרסים של ישראל.

The Bethpage tribune., March 23, 1967, Page 3

דוגמא לפעילות ברמה העירונית אנו מוצאים במסגרת ההזמנה לאירוע של נשות הדסה בעיר מילווקי, בפעילות עיסקית שנעשתה עבור נשות הארגון הדסה והוועידה למען ישראל, התקיימה ב – 18 לחודש מרץ, 1959 בעצרת לכבוד עשור פעילות של הארגון בעיר. קנן הוזמן כאורח מרכזי להסביר על הנושא: ישראל והעולם החופשי במרכז הקהילתי היהודי שבעיר. 

גם ברמה של פעילות מצומצמת יותר, המהווה את המדרגה הראשונה, קרי פעילות ברמה של פעילות קהילתית, ניתן למצוא לדוגמא בהזמנה לאירוע שהפיקה שלוחת הדסה ברובע של ברוקלין, הנושא את השם "SHORE FRONT BROOKLYN CHAPTER", הוזמן קנן להופיע בפני החברות במה שתואר כ: "יום הפורום החינוכי השנתי" ב – 16 לחודש מרץ 1959 (יומיים לפני זה של מילווקי) ושם הרצה על יחסי ישראל-ארה"ב בפני החברות.

American Jewish Historical Society,Papers, N.D 1919-1985,P-680,Box 30, Folder 1, Brooklyn

ההיקף כאמור נעשה בכל החתכים של סולם ההנהגה של ארגון הדסה, ובקשת שונה של נושאים, ובפני כמויות משתנות של מאזינות. מערכת היחסים הזאת, הומרה גם להפעלה כירורגית של שתדלתנות, בנקודות בהם נזקק קנן לתמיכה או עזרה לטיפול בבעיה מסוימת.ככה לדוגמא, מקרה שמדווח עליו מנכ"ל הארגון סי. קנן ליו"ר הרב פיליפ ברנשטיין במכתב מיום ה- 10 לחודש מרץ 1955, הוא מספר על בעיה שנתקל בה עם הסנטור מפלורידה Spessard Lindsey Holland, ובכדי לפעול מולו ולהסביר לו את הסוגיה, הוא הפעיל  את הגב' הרמן קלאוזנר מהעיר ג'קסונוויל בפלורידה, מנהיגה מקומית של ארגון "הדסה",  בכדי שתפגש עם הסנטור. מעבר לכך, הפניות והמכתבים שנעשו ל – AZPAC כוונו למשרדו של הולנד.

Bernstein papers, Rochester (correspondence box 3 1955)\Bernstein Papers Correspondence March 1955

 

77

אודות קובי ברדה

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה, ובעל הפודקאסט "אמריקה בייבי".