אמירתו של קרטר על צורך למדינה פלסטינית והתגובת נגד האוונגליסטית

אמירתו של קרטר על צורך למדינה פלסטינית והתגובת נגד האוונגליסטית

ב- 22 למאי 1977, במהלך נאום מדיניות אותו נשא הנשיא קרטר באוניברסיטת נוטר-דאם, (ולפני חתימת הסכם השלום עם מצרים ק.ב), היה זה הנשיא קרטר, הנשיא האמריקאי הראשון שטען כי: "לפלשתינים יש את הזכות לבית לאומי". להלן החלק החשוב בחזונו המדיני המתייחס לישראל וליחסיה עם המדינות השכנות.

"אנו נוקטים בצעדים מכוונים כדי לשפר את הסיכוי לחזק את השלום במזרח התיכון. באמצעות התייעצות רחבה עם מנהיגי המדינות המעורבות – ישראל, סוריה, ירדן ומצרים – מצאנו כמה תחומי הסכמה ותנועה מסוימת לעבר קונצנזוס. המשא ומתן חייב להמשיך. ניסיתי גם להציע גמישות יותר מסגרת לדיון בשלושת הנושאים המרכזיים שהיו עד כה בלתי מושגים: טבעו של שלום כולל – מהו שלום? מה זה אומר לישראלים? מה הפירוש של שכניהם הערבים? שנית, הקשר בין ביטחון לגבולות – כיצד המחלוקת על הגבול יכולה להיות דרך תיחומים נקבעים ומוסדרים עם תחושת ביטחון משני הצדדים? וסוגיית המולדת הפלסטינית. הידידות ההיסטורית שיש לארצות הברית עם ישראל אינה תלויה בפוליטיקה הפנימית בשתי האומות; זה נגזר מהמשותף שיש לנו כמדינות והוא כבוד לחירות האדם ומתוך חיפוש משותף אחר שלום קבוע.
אנו נמשיך לקדם הסדר שכולנו זקוקים לו. המדיניות שלנו לא תושפע משינויים בהנהגה באף אחת מהמדינות במזרח התיכון. לכן אנו מצפים שישראל ושכנותיה ימשיכו להיות מחויבים להחלטות האו"ם 242 ו- 338, שהתקבלו בעבר. זה עשוי להיות הזמן המתאים ביותר להסדר אמיתי מאז תחילת הסכסוך הערבי-ישראלי לפני כמעט 30 שנה. לא לתת להזדמנות שכזו, יכול להיות אסון לא רק עבור המזרח התיכון, אלא אולי גם עבור הסדר הפוליטי והכלכלי הבינלאומי."(1) זאת אומנם לא הייתה הפעם הראשונה בה התייחס הנשיא קרטר למינוח "Palestnian Homeland" היא נעשתה חודשים קודם לכן בנאום אותו נשא ב-16 למרץ 1977 בקליטון, מאסצ'וסטס, אך הנאום לא זכה לאותו הדהוד תקשורתי כפי שזה שניתן בנאומו באוניברסיטה.

האמירה הזו הייתה הטריגר המשמעותי הראשון לפעולה של אוונגליסטים בהקשר זה. במודעות שהודפסו על עמודים שלמים בעיתונות ארה"ב נכתב ע"י גורמים דתיים אוונגליסטים כי: "הגיע הזמן שנוצרים אוונגליסטים יאשרו את אמונתם בנבואה המקראית ובזכותה האלוהית של ישראל על הארץ. " ולבסוף הם סיימו את הטקסט שלהם במתקפה ישירה על הצהרתו של קרטר: "אנו מאשרים כאוונגליסטים את אמונתנו בארץ המובטחת לעם היהודי … אנו רואים בדאגה כבדה כל מאמץ לחלץ מחוץ למולדת היהודית או עם יישות פוליטית אחרת". (2) עפ"י ריצ'ריד קייל (Kyle) הגוף שסייע במימון ותיאום המודעות היה המכון לחקר ארץ הקודש בירושלים (  Jerusalem's Institute for Holy Land Studies), ארגון אוונגליסטי בעל אוריינטציה ציונית נוצרית.(3) פרסום הקמפיין הזה היה הסממן הראשון לתחילתה של הברית בין האוונגליסטים לליכוד שעלה לשלטון בבחירות באותו החודש. הנאום אותו נשא קרטר, שכלל בתוכו כאמור התייחסות ראשונה להכרה של ממשל אמריקאי לסוגית המולדת הפלסטינית, זכה לניתוח מיוחד של תיאודור אוטו וינדט (Windt), אותו נשא בכנס השנתי של אגודת נאומים תקשורתיים בשנת 1989: "החלק שעסק במזרח התיכון, למשל, קיבל משמעות נוקבת שכן רק שבוע לפני כן, נבחר בישראל שמרן חדש לתפקיד ראש הממשלה (בראשות מנחם בגין ממפלגת הליכוד) בישראל. בגין התייחס לשטחים הללו כ-"משוחררים", ולא כשטחים "כבושים" בבואו לתאר את ההתנחלויות בישראל שבגדה המערבית. במהלך מסע הבחירות שלו התחייב בגין שלא להחזיר את השטחים שנכבשו במלחמת 1967 באף נסיבות. לפיכך, אזכורו של קרטר למולדת פלסטינית וקריאתו לישראל לציית להחלטה 242 של האו"ם שהמליצה ​​על החזרת השטחים הכבושים כחיוניים כחלק מעסקת שלום. הנושא זכה לקבל תשומת לב בולטת בדיווחים בעיתונות וכן גורמים למידה של התמרמרות בישראל." (3) התאולוג האירי ומבקר קולני של ישראל והציונות מייקל פריור (Prior) טען במסגרת דיון שנערך בקבוצת חשיבה פלסטינית בוושינגטון בשנת 2002 כי: "הקהל האוונגליסטי היה הגורם המרכזי בבחירתו של ג'ימי קרטר בשנת 1976. אך עם זאת , קריאתו (של קרטר) ל-'מולדת פלסטינית' ב -1977 הביאה לבסוף לנפילתו, וכי המעבר של הימין האוונגליסטי להצביע בעד רונלד רייגן בשנת 1980, היה הגורם המרכזי בתבוסתו של קרטר".(4) גם סטפאן סיזר (Sizer) חושב כך ומציין בדיסטרציה שלו כי:" כשקרטר התנגד בגלל הליכוד  לתוכנית התיישבות האגרסיבית (ביו"ש ק.ב) והציע להקים מולדת פלסטינית, הוא הרחיק מעליו את הקואליציה הפרו-ישראלית של יהודים ואוונגליסטים שהעבירו את תמיכתם לרונלד רייגן בבחירות בשנת 1980.(6)

1. Jimmy Carter, President's Commencement Address at the University of Notre Dame, 53 Notre Dame L. Rev. 9 (1977).
Available at: https://scholarship.law.nd.edu/ndlr/vol53/iss1/2

2. Irvine H. Anderson, Biblical Interpretation and Middle East Policy: The Promised Land America, and Israel, 1917-2002, Gainesville: University Press of Florida. 2005. 113.

3. Richard G. Kyle, Apocalyptic Fever: End-Time Prophecies in Modern America, Eugene,OR:Wipf and Stock Publishers, 2012.222.

4.Windt, Theodore Otto, Jr., "A New Foreign Policy": President Jimmy Carter's Speech at Notre Dame, May 22, 1977. A Paper Presented in Honor of Everett Lee Hunt, eric.ed.gov, 20 Novmber 1989.19. Available at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED314767.pdf [Accessed at June, 9, 2021].

5.  George S. Hishmeh, 'ChristZion Alliance' Takes Grip on Bush's Foreign Policy, http://www.miftah.org,October 29, 2002, Available at:http://www.miftah.org/PrinterF.cfm?DocId=1254, [Accessed at June, 9, 2021].

6. Sizer, Stephen R.The promised land: a critical investigation of Evangelical Christian Zionism in Britain and the United States of America since 1800. PhD thesis, 2002.Middlesex University. [Thesis]