סי. קנן, מנכ"ל איפא"ק, פיתח ושיכלל שיטה יעילה במיוחד על מנת להפעיל את השדולה שכללה נציגות שעמדה על משרד קטנטן שכלל אותו, את מזכירתו הנאמנה ריטה בשנות ה – 50 עד כמות עובדים שניתן לספור באצבעות הידים ובכלל זה מתמחים שיעזוב את המשרד בשנות ה-70. כיצד ניתן לשלוט בתנועה המקיפה בנקודות זמן מסוימות, קמפיין ממוקד של עשרות אלפי פעילים, המתייצבים בזמן אמת, בתקופה בה לא היה את הנגישות האלקטרונית של ימנו אנו, ועיקר התעבורה המיידית התבצעה בטלפונים, טלגרמות ומכתבים?
התשובה נעוצה ביכולות ארגון משוכללות, שמצליחות להניע לפעולה באמצעות שרי עשרות, מאות ואלפים, אשר מתודרכים באמצעות "רוח המפקד", ומשם ממשיכים לשאת את המסר לשלב הבא בבסיס הפעולה.
כדי לנסות ולהבין את המנגנון המשוכלל הזה של בניית כח, החל עוד באמצע שנות ה – 40 בהם עבד כמנכ"ל של ארגון AJC -AMERICAN JEWISH CONFERENCE, ודרך תפקידו השונים בארגון שלימים ייקרא איפא"ק, אשען על המודל שאופיין כמודל הפרמידה ההפוכה של נורדסטורם " NORDSTORM'S INVERTED PYRAMID" שאופיין ע"י רוברט ספקטור (ROBERT SPECTOR) ופטריק מקארתי (Patrick D. McCarty) בספרם The Nordstrom Way to Customer Experience Excellence שחקרו את חנות הביגוד והציוד NORDSTORM וכיצד הצליחה החברה הקטנה שהוקמה בתחילת המאה ה – 20 להפוך לתאגיד על המגלגל מליארדים של דולרים. החוקרים מצאו, שהרווח הכספי נוצר בזכות היכולת של החנות לחסל מלאים במהירות. כדי להבין כיצד הצליחה החברה להיפטר ממלאים מהר יותר מחברות כמו SAKS ו- MACY'S, הם חקרו את דרך קבלת ההחלטות בארגון. הממצאים של החוקרים ייחסו את ההצלחה במכירה וביעילות שלה הודות למבנה ההיררכי המיוחד של החברה, שאיננו פועל עפ"י תורת הניהול האמריקאית הממסדית (CORPORATE) בה יכולת קבלת ההחלטות נקבעת מלמעלה כלפי מטה, אלא במבנה ייחודי שפיתחה החברה.
עפ"י התיאוריה של ספקטור ומקארתי, בבסיס הפירמידה (הקודקוד התחתון) נמצא מנכ"ל החברה, הוא מהווה את התשתית לעבודת המטה הניהולי. המטה הניהולי נמצא מעל המנכ"ל ומקבל ממנו שירותים (החלטות, מדיניות וכד') ומספק שירותים למדרגה הבאה בפירמידה ההפוכה, צוות מנהלי הביניים. צוות מנהלי הביניים נמצא מעל המטה הניהולי ומתחת לצוותי העובדים של החברה. הם אלה שמהווים את התשתית לצוות העובדים. העובדים נמצאים מעל למנהלי הביניים ומתחת ללקוחות. המקום הגבוה ביותר בפירמידה ההפוכה הוא הלקוחות שלהם החברה מספקת את השירותים והמוצרים.
מבנה זה מתאר באופן ויזואלי את מרבית הארגונים והחברות מבחינת כמות האנשים, יש יותר עובדים ממנהלים, יותר מנהלים ממנכ"לים וכמובן יותר לקוחות מעובדים. כך שאם נציב את הפירמידה על בסיסה הרחב נקבל צוואר בקבוק בחלקה העליון. כאשר היא עומדת על קודקודה ברור שתפקידו של המנהל הוא לאפשר לאלה שמעליו לבצע את מלאכתם, משמע להסיר מכשולים וחסמים ולא להוות את הקצה העליון אלא את הבסיס.
התוצאה המתקבלת ממבנה ארגוני ע"פ תפיסת פירמידה ההפוכה, היא מחויבות ארגונית, אחריות וערבות הדדית, לכידות ארגונית, מוטיבציה גבוהה ורצון להתפתחות אישית וארגונית. בשיטה זו אין חיפוש של "אשם" אלא ניסיון לתיקון ושיפור העתיד לבוא. העובד מקבל מרווח תמרון גדול יותר לקבל החלטות ולהפעיל יצירתיות מחשבתית.
ככה למשל, אם מנהל סניף נורדסטורם בדנוור, קולרדו מבין כי השנה הקיץ הגיע מהר מהצפוי, הוא לא יזדקק לקבלת אישור להוציא למכירת סייל מעיל חורפי, בדרך השרשורית הקלאסית האמריקאית, המחייבת מילוי טפסים ודחיפתם כלפי מעלה לקבלת אישורים מגבוה, המעכבים את מתן ההחלטה, מאבדים הזדמנויות וגורמים לתופעת ראש קטן, ואי לקחת אחריות.
זהו תרשים הפעילות כפי שאופיין על ידי החוקרים:
בבסיס התחתון ההנהלה, מעליה מנהלי מוצר, קניינים ומנהלי חנויות, מעליהם מנהלי מחלקות, הזבנים ולבסוף הלקוחות. במודל זה, השכבה הצרה יותר מעבירה כלפי מעלה השכבות החלטות ברמת המיקרו ישירות לידי הידים של הפעילים באותה שכבה, כאשר שככל שיורדים מבסיס הפרמידה כלפי מטה לבסיס הצר יותר, מתקבלות החלטות המאקרו של הארגון.
שיטה זו אופינה עבור גוף מסחרי (במקרה זה חנות ביגוד) הפעילה במימד אחד (אותה רשת חנויות).
המודל הזה הוא בסיס טוב להניח עליו את תשתית עבודת התזה שתנסה להוכיח כי בניין הכח של איפא"ק, נבנה בשיטה של מודל פרמידה תלת-מימדית הפוכה של קנן.
מה הוא אם כן מודל זה וכיצד הוא מאופיין?
קנן הפעיל שלושה ערוצים מרכזיים בהם הצליח לייצר את מנגנון השליטה שלו, כאשר כל אחד מאותם ערוצים מהווה קיר תמך של התאוריה.
קיר התמך הראשון הוא הארגונים המוסדרים.
יהדות ארה"ב הפעילה ארגונים מוסדיים עוד החל בסוף המאה ה- 19, כאשר אותם אירגונים, בהתאם לגודלם, מחזיקים באלפים עד מאות אלפי חברים וחברות.דוגמה לארגונים הללו ניתן למצוא את: הדסה,בני-ברית, הפועל המזרחי,השומר הצעיר,מפלגת העבודה האמריקאית,התנועה הציונית אמריקאית,התנועה הרוויזיוסטית ועוד… בתוך כל אחד מאותם ארגונים התקיימה היררכיה פרמידית העומדת בפני עצמה, הפועלת מרמת החבר/חברה בסניף המקומי, דרך הסניף האזורי, הסניף המדינתי ועד הסניף האמריקאי הלאומי.הארגונים נהגו לערוך פעילויות העשרה, הכשרה ובילוי חברתי, ובכך הצליחו לייצר רמה של לכידות חברתית מבוססת דת ומטרות חברתיות וציוניות. הארגונים המוסדרים הם אלה המחזיקים בכמות הגדולה יותר של חברים וככאלה מאפשרים להתרכז בנושאים בעלי נפח בהקשרים של הסנאט האמריקאי בו מייצגים שני נציגים את האינטרסים של המדינה. מכיוון שהמספרים ברוב מדינות ארה"ב ( למעט המדינות הקטנות מ- 700,000 איש המחזיקות רק חבר קונגרס אחד דוגמת מונטנה, רוד איילנד, אידהאו וכו') גדולים יותר מאשר ברמת המחוז המייצג את בית-הנבחרים, היה לקיר זה חשיבות מהותית גדולה יותר דווקא בסנאט, בו מכהנים 100 חברים.
קיר התמך השני של הפרמידה היה פדרציות, בתי-כנסת ואחוות יהודיות.
תחת ההקשר הזה נופלים כל אותם אירגונים יהודיים מבוססי קהילה המיידית הקשורה בהקשר הגאוגרפי ובהם ניתן למצוא הקשרים אזוריים כאשר מדובר באזורים כפריים או אזורים בהם יש מיעוט יהודי יחסי ועד פעילות מבוססת בית-כנסת או מרכז יהודי בעיר או בשכונה יהודית. היתרון המובהק של תחזוקת המבנה הנ"ל הוא ביכולת להפעיל את חברי הקהילה מול חבר הקונגרס שלהם. חבר בית הנבחרים, המייצג מחוז בחירה (כיום באזור 700,000 תושבים), בו פעילים מספר מוסדות יהודיים, המרכזים כמה אלפי חברים במצטבר, יכולים להיות ההבדל בין הפסד לניצחון. אשר על כן, לאירגונים הללו קיימת חשיבות מהותית ומיוחדת בהפעלה של הפעילים כלפי חבר/ת הקונגרס המייצגת את האזור, בבית בו יושבים 435 חברים וחברות קונגרס.
קיר התמך השלישי של הפרמידה היה הפצת מגזין חדשות שבהתחלה נקרא חדשות מוושינגטון ולאחר מכן שונה לשמו הנוכחי NEAR EAST REPORT.
מעבר להפצה של העיתון ששימש ככלי חשוב להפצת תעמולה, היה העיתון גם דרך נוספת להפעלה של פעילים שלא היו פעילים במסגרת ארגון ארצי ו/או ארגון קהילתי. היכולת להפעיל בצורה ישירה את הקוראים באמצעות העיתון, נתנה את היכולת לייצר מעטפת של יהודים ו/או נוצרים ציוניים שלא יכלו לשלם או שהעדיפו שלא לשלם את דמי החברות באחד מהארגונים הלאומיים או האזוריים.
מכיוון שמדובר במוטת שליטה שהגיעה (לפחות באופן תאורטי) לכמויות של מאות אלפי עד מליוני ציונים אמריקאים, המופעלים במבנה רזה במיוחד של משרדים בוושינגטון בלבד בהתחלה (ורק בהמשך כתוצאה מעבודתו של קנן להרחבה לסניפים נוספים), היה זקוק קנן לשיטה אפקטיבית ויעילה, המסוגלת לפעול במהירות עצומה, כמענה לבעיות הצצות באופן פתאומי, במרחק של אלפי מייל במזה"ת, באמצעי תקשורת פרמיטיבים ביחס לאלה הקיימים היום.
השיטה אותה בנה והיכולת שלו לתחזק את המערכת באמצעות קרבה לדרגות השונות ולהפעילם ולתחזקם באופן תדיר.
כיצד פעלה הפרמידה ההפוכה בכל אחד מקירות התמך?
בתחילה המדובר בגיבוש המסר בצורה כללית, המובאת במסגרת הדרקטוריון להחלטה במידה וקיים זמן לביצוע, או דיווח בדיעבד במידה ומדובר בתגובה למצב מתגלגל. משם, המסר עובר בשרשרת ההפצה עפ"י שלביות המדרגית של כל אחד מקירות התמך הרלוונטים, ולבסוף בקשת קבלת דיווח, המאפשרת מעקב ובקרה, הן מול הסנטור ו/או חבר הקונגרס נשוא השתדלתנות והן מול המשוב החוזר אל הדרקטוריון.
299